Рамана Махарши. Summa iru  
Padamalai, p.193

Bhagavan: Your duty is to be, and not to be this or that. ‘I am that I am’ sums up the whole truth; the method is summarized in ‘Be still’.

And what does stillness mean? It means ‘Destroy yourself’; because, every name and form is the cause of trouble. ‘I-I’ is the Self. ‘I am this’ is the ego. When it flies off at a tangent and says ‘I am this or that, I am such and such’, it is the ego.

Question: Who then is God?

Bhagavan: The Self is God. ‘I am’ is God. If God be apart from the Self, He must be a selfless God, which is absurd. All that is required to realize the Self is to be still. What can be easier than that? Hence
Atma-vidya (Self-knowledge) is the easiest to attain.

Бхагаван: Ваш долг быть, а не быть тем или этим. «Я есть То - Я есть» суммирует всю истину; метод сводится к тому, чтобы быть спокойным.

И что означает это спокойствие? Оно означает: «Уничтожь себя»; потому что, любое имя или форма является причиной проблем. «Я-Я» - это истинное Я. «Я есть это» - эго. Когда оно отклоняется от своей позиции и говорит: «Я – то или это, я такое и сякое», - это эго.

Вопрос: Тогда, кто такой Бог?

Бхагаван: Истинное Я – Бог. «Я есть» - Бог. Если бы Бог был вне истинного Я, Он должен быть Богом без «Я», что абсурдно. Всё, что необходимо для реализации истинного Я – это быть спокойным. Что может быть легче? Следовательно, Атма-видья (знание истинного Я) легко достижимо.

p. 194

Bhagavan: All the age-long vasanas carry the mind outward and turn it to external objects. All such thoughts have to be given up and the mind turned inward. For that, effort is necessary for most people. Of course everybody, every book says, ‘Summa iru’, i.e., ‘Be quiet or still’. But it is not easy. That is why all this effort is necessary. Even if we find one who has at once achieved the mauna or supreme state indicated by ‘Summa iru’ you may take it that the effort necessary has already been finished in a previous life.

Бхагаван: Все застарелые васаны тянут ум вовне и поворачивают его к внешним объектам. Все такие мысли должны быть отброшены и ум повернут вовнутрь. Для большинства людей это требует усилий. Конечно, каждый, любая книга, говорит: «Сумма иру», т. е. «Будь спокоен или безмолвен». Но это нелегко. Поэтому необходимы все эти усилия. Даже если мы обнаружим кого-то, кто сразу обрел мауну или высшее состояние, указанное фразой «Сумма иру», он мог получить это благодаря усилиям, приложенным в предыдущей жизни.



Bhagavan: Stillness is total surrender without a vestige of individuality. Stillness will prevail and there will be no agitation of mind. Agitation of mind is the cause of desire, the sense of doership and personality. If that is stopped there is quiet.

Бхагаван: Спокойствие – это тотальная сдача без следа индивидуальности. Восторжествует спокойствие и не будет волнения ума. Волнение ума возникает из-за желаний, чувства деятеля и личности. Когда это прекращается, наступает покой.



















WEB © Nataris-studio 2012